Niyaz.Zara

De stories

kita dapat arward ni :)



Hukum Berzina di dalam Islam
Saturday 8 February 2014 . 0 word(s) .

Hukum dan akibat melakukan ZINA

Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud : " terdapat tiga kecelakaan di dunia dan tiga kecelakaan di akhiratmenanti bg mereka yg melakukan zina 

Di dunia : 
1) pendek usianya (usianya tidak diberkati )  
2) mati dalam kemiskinan (hidup dlm kesusahan)
3) tidak dihormati org

Ketika dan setelah meninggal dunia : 
1) kesulitan menghadapi sakaratul maut 
2) mendapat seksa kubur
3) dimasukkan ke neraka

Zina adalah satu perbuatan yg keji dan bahayanya amat besar bukan shj pd individu tersebut mlh rumahtangganya,keturunannya dan masyarakat.Oleh itu hukuman ke atas mereka yg melakukan zina adalah amat berat.

Dalam surah An-Nur ayat 2,
 "perempuan yg berzina dan lelaki yg berzina,hendaklah kamu sebat tiap2 seorg dr keduanya 100 kali sebatan dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dlm menjalani hukum agama Allah jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hndaklah disaksikan hukuman seksa yg dikenakan kpd mereka itu dr org2 yg beriman"

Terdapat juga hadis Nabi SAW satu persatu hukum ini.Sekiranya lelaki atau perempuan yg berzina itu pernah berkahwin,maka hukumannya adalah direjam,jika tidak hukumannya adalah disebat seratus kali dan dibuang daerah.


ORANG LELAKI YG BERZINA LAZIMNYA TIDAK AKAN BERKAHWIN MELAINKAN DGN PEREMPUAN YG BERZINA ATAU PEREMPUAN YG MUSYRIK DAN BEGITU JUGA DGN PEREMPUAN YG BERZINA TIDAK AKAN BERKAHWIN MELAINKAN DGN LELAKI YG BERZINA ATAU LELAKI YG MUSYRIK.
MEREKA DILARANG BERKAHWIN DGN ORG2 YG BERIMAN SPT YG TERDPT PD AYT KE 3 SURAH INI.MAKSUDNYA SELAGI ORG YG BERZINA ITU TIDAK BERHENTI DAN BERTAUBAT DR MELAKUKAN PERBUATAN KEJI ITU,MAKA TERLARANGLAH MEREKA BERKAHWIN DGN LELAKI ATAU WANITA YG BERIMAN.

Surah An-Nur byk mengajar umt Islam tentang cara dan adab pergaulan agr terhindar dr perbuatan zina atau tuduhan melakukan perbuatan keji itu.....

* Ya ALLAH...sesungguhnya aku juga insan yg lemah dan tidak terlepas dr melakukan dosa...jauhkan aku dr melakukan perbuatan terkutuk ini...Kuatkanlah iman ku yg slalu goyah...hnya kepadamu aku berserah...AMIN..


Thanks for reading :)




. Newer Post


// SMILE :)